Jacek Cybis, syn Jana Cybisa tak napisał w swoim wspomnieniu o spotkaniu z Józefem Czapskim:
„Ilekroć w naszym domu mowa była o czasach krakowskich czy paryskich i padały imiona przyjaciół z grupy KP [kapiści – przypis Elżbieta Skoczek], było oczywiste, że Artek to Nacht-Samborski, Zyga odnosi się do Waliszewskiego, Pierre oznacza Potworowskiego, a Ero to Boraczok. Natomiast zdrobnień Józek i Józio nie można było używać zamiennie, pod rygorem popełnienia kardynalnego błędu. Określały bowiem dwie krańcowo różne postacie: Józek to zawsze Jarema – niespokojny duch grupy KP, twórca teatru Cricot, porywczy i niestrudzony animator życia artystycznego w jego najróżniejszych przejawach, przez całe życie skupiający wokół siebie coraz to innych entuzjastów sztuki, hołdujący w twórczości coraz to nowym kierunkom, z jednym niezmiennym przekonaniem, że poza sztuką nic nie ma znaczenia. Józio odnosiło się wyłącznie do starszego od Jaremy o cztery lata Czapskiego, człowieka-legendy, czołowej postaci grupy KP, więźnia Starobielska, świadka w procesie katyńskim, malarza, krytyka, publicysty, działacza politycznego, niezmordowanego kronikarza otaczającej go rzeczywistości”.
[Wspomnienie znajduje się w katalogu wystawy Żadne Ameryki Żadna Francja wydanym przez Galerię aTAK. Wystawa była prezentowana od 5.10.2017 -30.10.2017 w ramach I edycji Festiwalu Józefa Czapskiego. Katalog można kupić w Galerii aTAK].
Pawilon Józefa Czapskiego i Sekcja Sztuki Nowoczesnej Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki apraszają na dwa spotkania poświęcone Józefowi Jaremie (1900-1974) pt. Józef Jarema: głos plastyka.
W rozmowie udział biorą: Karolina Czerska, Anna Baranowa i Agnieszka Kosińska. Zostaną pokazane nieznane zdjęcia autorstwa Christiana Leprette’a z codziennego życia Marii Sperling i Józefa Jaremy.
30 stycznia 2018, wtorek godzina 17.00: Józef Jarema: głos plastyka 1.
6 lutego 2018, wtorek, godzina: 17.00: Józef Jarema: głos plastyka 2.
Miejsce: Pawilon Józefa Czapskiego, ul. Piłsudskiego 12 w Krakowie, sala wystaw na I piętrze.
Karolina Czerska – doktor literaturoznawstwa, romanistka, teatrolog. Współredaktorka książek „Les cordonniers” de Tadeusz Kantor/”Szewcy” Tadeusza Kantora (2010) i Performatywność reprezentacji (2013). Autorka artykułów z zakresu historii teatru, literatury i sztuki XIX-XXI wieku, wykładowczyni, tłumaczka z języka francuskiego, m.in. Michel Kichka, Drugie pokolenie. Czego nie powiedziałem mojemu ojcu (2015) i Henri Kichka, Byłem więźniem dziesięciu obozów. 1940-1945 (2017). W 2018 roku ukaże się jej książka Tadeusz Kantor i Maurice Maeterlinck: wspólnota i odrębność dramaturgii istnienia (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego). Obecnie przygotowuje wystawę Cricot idzie! (Cricoteka, 2018) i pracuje nad biografią artystyczną Józefa Jaremy w kontekście awangard europejskich od lat 20. do lat 70. XX wieku. Książka będzie obejmować twórczość plastyczną, teatralną oraz działalność publicystyczną Jaremy – nie tylko z okresu pobytu w Polsce, ale także z czasów jego działalności we Włoszech, Francji oraz w związku z jego kontaktami międzynarodowymi i z aktywnością Art Clubu – niezależnego, międzynarodowego stowarzyszenia artystów, którego Jarema był współzałożycielem i pierwszym prezesem. Będzie to także pierwsza biografia obejmująca całe życie tego fascynującego człowieka i wiecznie poszukującego artysty.
Anna Baranowa – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw. Zajmuje się sztuką XIX-XXI wieku. Jest autorką książki Osobno i razem. Szkice o twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret (2015). Od wielu lat bada życie i twórczość artystów z kręgu Józefa Czapskiego, w tym szczególnie Piotra Potworowskiego, którego biografię pisze. Zawodowo związana jest z Instytutem Historii Sztuki UJ i Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. Od roku 2003 kieruje Sekcją Sztuki Nowoczesnej przy Oddziale Krakowskim SHS. Jest członkinią Sekcji Polskiej AICA.
Agnieszka Kosińska – kierownik Muzeum Czapskich.
Na zdjęciu Józef Jarema, fot. Christian Leprette.