Czapski na Zamku w Sosnowcu i prace Grzegorza Kozery

Kolorowe zdjęcie na nim obraz Czapskiego i Kozery

Siedem olejnych obrazów  Józefa Czapskiego z kolekcji Krzysztofa Musiała (właściciela galerii aTAK) będzie towarzyszyło pracom Grzegorza Kozery wchodzącym w skład projektu „Widzenie powtórne” oraz dziewięciu wykonanym później przez niego obrazom olejnym, a także siedmiu kolażom – pocztówkom (z serii „Czapski w Rio 1955”).  Kuratorką tej „korespondencji” jest Adriana Zimnowoda.

A wszystko to na Zamku Sieleckim, w którym  siedzibę  ma Sosnowieckie Centrum Sztuki (adres: ul. Zamkowa 2 w Sosnowcu).

Kiedy: 10 lipca – 10 września 2023 r.
Finisaż wystawy 8 września 2023 r.

Wydarzeniem towarzyszącym wystawie będzie prelekcja Elżbiety Skoczek, dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego, która objęła wystawę honorowym patronatem. Opowie  o procesie tworzenia niektórych dzieł i pokaże nieznane prace Józefa Czapskiego, które wciąż odkrywa, przygotowując catalogue raisonné

Kiedy: 13 lipca 2023 roku o godz. 18.00

Kilka słów o wystawie

„JÓZEF CZAPSKI, GRZEGORZ KOZERA. KORESPONDENCJA” to nowa odsłona powstałego w latach 2019-2020 projektu Grzegorza Kozery „WIDZENIE POWTÓRNE”. Projekt Widzenie powtórne Grzegorz Kozera zrealizował w ramach stypendium Młoda Polska, dzięki któremu odbył niecodzienną podróż do Ameryki Południowej, gdzie od 19 maja do 16 czerwca 2019 roku przemierzał kontynent wędrując śladami Józefa Czapskiego. Podążał w tej podróży przez Argentynę, Urugwaj i Brazylię, zatrzymując się na dłużejw miejscowościach Buenos Aires, Puerto Iguazú, Montevideo, Kurytyby, Belo Horizonte, Congonhas, Ouro Preto, Rio de Janeiro.

W ramach projektu Kozera podjął się zadania metaforycznego odtworzenia zagubionych podczas podróży po Ameryce Południowej w 1955 roku szkiców Czapskiego , gdy ten przemierzał kontynent w celu pozyskania środków na uregulowanie zaciągniętej przez Instytut Literacki w Paryżu pożyczki na zakup nowej siedziby przy Avenue de Poissy 91 w miejscowości Mesnil-le-Roi. Czapski środki pozyskał, natomiast Kozera pozyskał materiał (wrażenia, zapiski i drobne przedmioty) na stworzenie nowego malarsko-kolażowego cyklu, kroniki utrwalonych wrażeń, wspomnianego już „Widzenia powtórnego”.

Józef Czapski pozostawił po sobie nie tylko liczne tomy esejów, gigantyczny zbiór dzienników i kajetów malarskich, ale także listy. W trakcie swego długiego i urozmaiconego życia korespondował intensywnie, nie tylko z rówieśnikami, ale również i młodszymi entuzjastami jego osoby i twórczości. Szczególnie ważne miejsce w dorobku epistolarnym Czapskiego zajmują dwa tomy korespondencji z przyjacielem Ludwikiem Heringiem. To dzięki niej Grzegorz Kozera dowiedział się więcej o wyprawie Józefa Czapskiego do Ameryki Południowej w 1955 roku. Informacje te zainspirowały artystę do powtórzenia tej trasy w ramach artystycznej podróży w 2019 roku i symbolicznego zrekonstruowania zgubionego przez Czapskiego szkicownika.

Warto zaznaczyć, iż Czapski nie pojawił się w życiu Kozery dopiero w okresie pracy nad wspomnianym projektem. Towarzyszył artyście od wielu już lat począwszy od okresu licealnego, gdy kształcił się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersonaw Warszawie. Zachwycił się wówczas postacią Czapskiego, jako człowieka, artysty i pisarza. To w licealnej bibliotece kartkował album Joanny Pollakówny, historyczki sztuki i wyśmienitej znawczyni twórczości Czapskiego, a kilka lat później zaznajamiał się z jego twórczością na zorganizowanej w 2007 roku w Zachęcie wystawie kolekcji Richarda Aeschlimanna – szwajcarskiego marszanda Czapskiego.

Celem takiego zestawienia – jak tłumaczy kuratorka –  jest ukazanie artystycznej korespondencji i fascynacji Kozery wybitnym twórcą oraz podjętego z Czapskim dialogu estetycznego, pomimo generacyjnych różnic. Co ciekawe, w trakcie pobytu w Rio de Janeiro w czerwcu 2019 roku wypłynęły nieznane do tej pory listy Czapskiego do młodego poety i malarza Tomasza Łychowskiego. Fragment z jego obrazu pojawia się także w wybranych kolażach Kozery.

Wystawę można oglądać:

Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, ul. Zamkowa 2, Sosnowiec

pon.-pt. od 8:00 do 19:00
sob. – nd. od 15:00 do 19:00

Patronat honorowy nad wystawą:

FUNDACJA SUSEIA

AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W WARSZAWIE

Źródło cytatu: (J. Czapski, L. Hering, Listy 1939-1982, t. 1, Gdańsk 2016, s. 214).

O autorze /


Urodziła się w Nowej Dębie. Studiowała w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim; studia podyplomowe z zarządzania projektami na Akademii Górniczo-Hutniczej. Autorka od wielu lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego: przegląda archiwa, odczytuje dzienniki i zbiera informacje o dziełach malarza (projekt: Catalogue raisonné dzieł Józefa Czapskiego), nagrywa rozmowy z tymi, którzy znali autora "Na nieludzkiej ziemi". Powołała w 2017 roku Festiwal Józefa Czapskiego (jest jego dyrektorem) . Odbyły się już dwie edycje festiwalu (2017 i 2020 rok). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Literatura 2020, 155591/20). Kuratorka wystawy "Józef Czapski en France. Œuvres des collections privées", 2020. - projekt zrealizowany w ramach programu "Kulturalne pomosty", 2020. Kuratorka wystawy "Józef Czapski dzieła z kolekcji prywatnych, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, od 28.04.2022 - 6.06.2022. Kuratorka wystawy w nowej Galerii Józefa Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach "Józef Czapski. Dzieła z kolekcji Markiza Michaela Popiela de Boisgelin", 2023. Copyright 2016 - 2024 - Ela Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją