Dzieła Józefa Czapskiego w Radomiu

Józef Czapki, joeph czapski

Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddział Muzeum  im. Jacka Malczewskiego w Radomiu posiada w swoich zbiorach dwa obrazy Józefa Czapskiego. W 1989 roku podarował je Andrzej Wajda.  Obrazy pochodzą z 1965 r . i z 1985 r.:

1. „Krajobraz z południowej Francji”; Francja; 1965 r. – obraz olejny
2. „Krajobraz” Francja; 1985 r. – obraz olejny.

Muzeum nie ma stałej ekspozycji, natomiast oba obrazy prezentowane są na większości pokazów kolekcji.

Obecnie można oglądać je na wielkiej wystawie „Żyć sztuką. Opowieść o artystach i sztuce polskiej w latach 1945 – 1995”, czynnej do 15 maja 2016 r. Na zdjęciu obraz „Krajobraz z południowej Francji”. Fot: Marek Gardulski

Wystawa w dwóch miejscach przy radomskim Rynku, w gmachu głównym Muzeum im. J. Malczewskiego i w Domach Esterki i Gąski, w oddziale Muzeum Sztuki Współczesnej, prezentuje zbiory sztuki II połowy XX wieku, zgromadzone w muzeum. Zarówno kupowane przez Muzeum Okręgowe od końca lat 70., jak i dary gromadzone przez nowy oddział od 1992 r. Wiele dzieł znakomitych, także arcydzieła sztuki polskiej tego czasu. Przede wszystkim obrazy, ale też rzeźby, rysunki, grafiki, obiekty. Wystawa jest opowieścią o artystach, sztuce polskiej i Polsce – od końca II wojny światowej.
Kuratorzy: Mieczysław Szewczuk, Magdalena Kwiatkowska-Rzodeczko.

Część I. Gmach główny Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Rynek 11.
Pierwsza część wystawy. W hallu przykłady współczesnego realizmu (Korolkiewicz, Rykała, Karpiński…). W wielkiej sali gmachu prezentowane są dzieła z różnych nurtów sztuki, a więc kolorystów (Nacht, Potworowski, Józef Czapski, Taranczewski, Geppert) i ich uczniów (Sienicki, Sempoliński, Oberländer, Ziemski, Jonscher, Tymoszewski, Narzyński, J. A. Zieliński); członków Grupy Krakowskiej (Kantor, Jarema, Stern, Maziarska, Rosenstein, Brzozowski, Nowosielski, Tchórzewski. Lenica, Bereś, Pinińska…); nestora sztuki awangardowej (Stażewski) i innych wybitnych twórców sztuki nowoczesnej (Fangor, Gierowski, Bogusz, Janikowski, Winiarski, Berdyszak); wreszcie dzieła metaforyczne, tworzone w różnych technikach i nurtach nowoczesności (jak Hasior i Fijałkowski). Są rzeźby, prace artystów radomskich i z Radomiem związanych.

Część II. Oddział Muzeum Sztuki Współczesnej, Rynek 4/5.
W drugiej części wystawy, w Domach Gąski i Esterki są wybrane zestawy prac przedstawiających, narracyjnych, o różnej tematyce. Najpierw autoportrety i portrety (Korolkiewicz, Maciejewski, Duda-Gracz, Bereźnicki, Sobocki, Bieniasz, Markowska, Dwurnik, Baj…); w głównej sali – metafory i wizje egzystencji, losu, miłości, zbrodni, śmierci… (Waltoś, Mikulski, Woźniak, Stachańczyk, Krawczyk, Lebenstein, Ambroziak, Łukomski, Stehnova, Falender); dalej zestawy pod hasłami „Wobec Boga” (Mucha, ks. Paciak, Sempoliński) oraz „Pamięć i solidarność” (Bereźnicki, Sawka, Waltoś…). Ekspozycję na piętrze zamyka przestrzeń z pracami symbolistów (Błachnio, Kierska, Hoffmann, Skurpski, Aldona Mickiewicz) oraz innych malarzy wizji i snów (Stasys, Bednarski, Sikorski). Na parterze Domu Esterki sala z arcydziełami polskiej grafiki, w różnych technikach (Gielniak, Panek, M. Wejman, Gaj, Kraupe, Sobocki i Leon Canger – w radomskim muzeum jest jedyna w Polsce kolekcja jego prac).

Wystawie towarzyszy wydawnictwo albumowe: Mieczysław Szewczuk, Żyć sztuką. Kolekcja sztuki współczesnej Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2016; s. 416. Jego wydanie stało się możliwe (po 25 latach istnienia oddziału) dzięki prywatnemu sponsorowi. W książce jest 450 reprodukcji, czyli 1/10 zbiorów. Wstępy: Andrzej Wajda, Wojciech Fangor, Bożena Kowalska, Jacek Waltoś; programowy tekst autora książki Sztuka w Polsce po r.1945 – między ideą sztuki nowoczesnej a rzeczywistością i pamięcią. Książka ukazuje taki obraz sztuki tego czasu, jaki stworzyły zbiory; także dzieła zapisujące osobiste doświadczenia artystów, obraz rzeczywistości (też politycznej w PRL-u), zdarzenia historyczne utrwalone w pamięci (II wojna, Holokaust). Takie ukształtowanie zbiorów było możliwe dzięki bliskiej współpracy z zaprzyjaźnionymi artystami z różnych ośrodków, reprezentujących różne nurty i pokolenia, którzy przekazali jako dary ponad 2500 dzieł.
Album jest wydawnictwem niekomercyjnym.


Muzeum Sztuki Współczesnej – Oddział Muzeum  im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Rynek 4/5
(Dom Esterki i Dom Gąski) 26-600 Radom
Godziny otwarcia:
poniedziałek – 10.00 – 15.00
wtorek – czwartek – 9.00 – 15.00

piątek – 10.00 – 17.00
pierwsza sobota miesiąca – 11.00 – 16.00
pozostałe soboty – nieczynne
niedziela – 11.00 – 17.00

 

 

Tagged with:     ,

O autorze /


Urodziła się w Nowej Dębie. Studiowała w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim; studia podyplomowe z zarządzania projektami na Akademii Górniczo-Hutniczej. Autorka od wielu lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego: przegląda archiwa, odczytuje dzienniki i zbiera informacje o dziełach malarza (projekt: Catalogue raisonné dzieł Józefa Czapskiego), nagrywa rozmowy z tymi, którzy znali autora "Na nieludzkiej ziemi". Powołała w 2017 roku Festiwal Józefa Czapskiego (jest jego dyrektorem) . Odbyły się już dwie edycje festiwalu (2017 i 2020 rok). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Literatura 2020, 155591/20). Kuratorka wystawy "Józef Czapski en France. Œuvres des collections privées", 2020. - projekt zrealizowany w ramach programu "Kulturalne pomosty", 2020. Kuratorka wystawy "Józef Czapski dzieła z kolekcji prywatnych, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, od 28.04.2022 - 6.06.2022. Kuratorka wystawy w nowej Galerii Józefa Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach "Józef Czapski. Dzieła z kolekcji Markiza Michaela Popiela de Boisgelin", 2023. Copyright 2016 - 2024 - Ela Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją