Obraz Czapskiego w katalogu wystawy Nicolas de Staël

kolorowa grafika na niej dwa obrazy: od lewej Nicolas de Staela , od prawej Józefa Czapskiego

Od 15 września 2023 roku w Musée d’Art Moderne w Paryżu można oglądać wielką retrospektywną wystawę  poświęconą  Nicolas de Staël (1914-1955), kluczowej postaci powojennej francuskiej sceny artystycznej. Dwadzieścia lat po wystawie zorganizowanej przez Centre Pompidou w 2003 roku tym razem zostanie pokazane ponad 200 obrazów, rysunków, szkiców z kolekcji prywatnych i państwowych z Europy i Stanów Zjednoczonych. Na tej wystawie po raz pierwszy we Francji zostanie pokazanych ponad 50 obiektów.

Wystawie towarzyszy katalog i dzięki Elżbiecie Skoczek – dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego , która pracuje nad  catalogue raisonné Józefa Czapskiego, udało się pokazać  obraz polskiego malarza. Artysta namalował go po tym – jak wyszedł zauroczony ekspozycją dzieł de Staëla w 1981 roku w Grand Palais w Paryżu.

– Wydawca katalogu z Musée d’Art Moderne w Paryżu zwrócił się do mnie z prośbą, bym pomogła wybrać jeden z obrazów Józefa Czapskiego, które to nawiązują do wystawy Nicolas de Staëla.  Z uwagi na okres wakacyjny ważne było to, by pomóc im w uzyskaniu zdjęcia w jakości do druku wybranego przeze mnie obrazu. Zwróciłam się więc do dyrektora Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, dr Piotra Kopszaka,  i … w ciągu jednego dnia wydawca francuski otrzymał zdjęcie i zgodę na publikację. To bardzo ważne, że międzynarodowa społeczność, odwiedzający wystawę poznają Czapskiego w kontekście tak uwielbianego przez świat sztuki malarza. Mam nadzieję, że już wkrótce Francja obejrzy wystawę retrospektywną dzieł Czapskiego, a wówczas obok pojawią się dzieła ikonicznych malarzy: Cezanne’a, Morandiego, Bonnarda czy choćby Nicolas de Staëla. I w przypadku tego ostatniego mam marzenie: stoję w Musée d’Art Moderne w Paryżu i patrzę na dwa obrazy: jeden Czapskiego pn. Hommage à de Staël, 1981 z  kolekcji państwowej, a zaraz obok „Koncert”  Nicolasa de Staëla. Wszystko robię, by spełnić to marzenie – powiedziała Elżbieta Skoczek.

Czapski uwielbiał malarstwo Nicolas de Staëla. W katalogu wystawy (I. Monod-Fontaine N. Brunet, Nicolas de Staël , Paris z 1981 r.) odnajduję ślady lektury z komentarzami. Na końcu książki znalazło się wyznanie artysty: „Dlaczego byłem tak długo tchórzem. Wielki, błogosławiony de Staël!”.

kolorowe zdjęcie z kartami katalogu wystawy , w której umieszczony jest obraz Józefa Czapskiego

 

O autorze /


Urodziła się w Nowej Dębie. Studiowała w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim; studia podyplomowe z zarządzania projektami na Akademii Górniczo-Hutniczej. Autorka od wielu lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego: przegląda archiwa, odczytuje dzienniki i zbiera informacje o dziełach malarza (projekt: Catalogue raisonné dzieł Józefa Czapskiego), nagrywa rozmowy z tymi, którzy znali autora "Na nieludzkiej ziemi". Powołała w 2017 roku Festiwal Józefa Czapskiego (jest jego dyrektorem) . Odbyły się już dwie edycje festiwalu (2017 i 2020 rok). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Literatura 2020, 155591/20). Kuratorka wystawy "Józef Czapski en France. Œuvres des collections privées", 2020. - projekt zrealizowany w ramach programu "Kulturalne pomosty", 2020. Kuratorka wystawy "Józef Czapski dzieła z kolekcji prywatnych, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, od 28.04.2022 - 6.06.2022. Kuratorka wystawy w nowej Galerii Józefa Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach "Józef Czapski. Dzieła z kolekcji Markiza Michaela Popiela de Boisgelin", 2023. Copyright 2016 - 2024 - Ela Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją