Pałac Popielów w Kurozwękach. Madonna i Czapski

kolorowe zdjęcie wystawy w Kurozwękach

Pałac Popielów w Kurozwękach (województwo świętokrzyskie) to kolejne, poza Pawilonem Józefa Czapskiego w Krakowie, miejsce poświęcone artyście, autorowi „Oka”, „Na nieludzkiej ziemi”.  To tutaj na ostatniej kondygnacji utworzono  – dzięki wsparciu Europejskiego Fuduszu Rozwoju Regionalnego  – Muzeum Cztery Rodziny. Jedna z sal prezentuje obrazy Józefa Czapskiego z kolekcji markiza Michaela Popiela de Boisgelin. Kuratorką wystawy jest Elżbieta Skoczek, dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego.

kolorowe zdjęcie Muzeum Cztery Rodziny. Wejście do sali poświęconej Józefowi Czapskiemu. Fot. Elżbieta Skoczek

Muzeum Cztery Rodziny. Wejście do sali poświęconej Józefowi Czapskiemu. Fot. Elżbieta Skoczek

– To niezwykłe miejsce. Odwiedzający mogą poznać losy pałacu od XIV wieku. W tej historii rodzinnej pojawia się w XX wieku Józef Czapski. Dzięki Jolancie z Wańkowiczów i markizowi Gilles’owi de Boisgelin, którzy kupowali od artysty obrazy, rysunki. Czapski pisał w latach sześćdziesiątych XX wieku do swego przyjaciela Jana Cybisa: „Chciałbym, żeby moje płótna najlepsze były w Polsce, żadne Ameryki, żadna Francja mnie nie kuszą”. Ten cytat pojawił się w czasie I edycji Festiwalu Józefa Czapskiego w 2017 roku.  Kolekcja, która jest prezentowana w Kurozwękach, w 1996 roku przyjechała właśnie z Francji do Polski.  Wola artysty się spełnia. Choć wierzę, że jeszcze te obrazy zostaną wypożyczone na wielką wystawę Czapskiego do Paryża. Tymczasem zapraszam do Kurozwęk. Wystawie towarzyszy wspaniały katalog. – mówi  Elżbieta Skoczek.

kolorowe zdjęcie sala wystawowa i kino

Obok sali Józefa Czapskiego jest niewielkie kino studyjne. Tutaj prezentowane są filmy.

Marcin Popiel wraz z żoną Karen i piątką najmłodszych dzieci zdecydowali się przenieść do Polski w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Ich synowie, Michael i Paweł po raz pierwszy do Kurozwęk przyjechali w 1991 roku. Biegali wówczas po zrujnowanym pałacu, bawiąc się w odkrywców. Marcin Popiel  odkupił od państwa polskiego zdewastowany pałac i żmudną pracą  próbował zabezpieczać go, by nie popadał w dalszą ruinę. Potem rozpoczął poważniejszy remont.  Gdy Michael wraz z żoną Aurorą przyjechali w 2011 roku odwiedzić po raz kolejny rodziców, widząc ich trud i zmęczenie, postanowili na stałe przyjechać do Polski i pomóc w odzyskiwaniu świetności tego rodzinnego gniazda.

– Podzieliliśmy między siebie obowiązki, ja odpowiadałem za finanse, prawną obsługę, stadninę, ojciec za resztę – wyjaśniał Michael Popiel de Boisgelin w jednym z wywiadów w 2020 roku.

Proces podnoszenia z ruiny polskiego dziedzictwa  kulturowego jest prezentowany na wystawie historycznej w Muzeum Cztery Rodziny, której kuratorką jest Agnieszka Kwiecińska.

I tak dzisiaj, po tak wielu latach pracy całej rodziny Popielów, możemy podziwiać wspaniały pałac, poznawać historię Polski, oglądać dzieła sztuki. Najcenniejszym  – ze względu na wiek –  jest Madonna z Dzieciątkiem z włoskiego quattrocenta (wczesnego renesansu) pędzla florenckiego malarza Francesco d’Antonio Zacchi, zwanego „Il Balletto”.

kolorowe zdjęcia obrazu Madoona z Dzieciątkiem

fot. materiały prasowe Pałac Popielów w Kurozwękach

Zapraszamy do Kurozwęk.

„Motto mojego przodka Pawła Popiela brzmiało: Non vivere in Kurozweki, non es vivere, czyli: nie mieszkać w Kurozwękach, to nie żyć. Też tak uważam” –  mówi Michael Popiel de Boisgelin.

Dzisiaj  odnowiony pałac to także miejsce, które umożliwia organizację konferencji naukowych, lekcji muzealnych, uroczystości rodzinnych, ale przede wszystkim to także wspaniała baza noclegowa. W jednym z pokoi pałacowych na gości spogląda z portretu markiza Jolanta Wańkowicz de Boigelin, przyjaciółka Czapskiego.

kolorowe zdjęcia z pałacu

W 2024 roku odbędzie się wiele wydarzeń, w czasie których odkryjemy nowe fakty z życia Józefa Czapskiego, które są związane z obrazami prezentowanymi na stałej wystawie w Pałacu Popielów w Kurozwękach, w Muzeum Cztery Rodziny.

———————————–

Muzeum Cztery Rodziny oraz salę do prezentacji dzieł Józefa Czapskiego zrealizowano w ramach projektu: Pałac Popielów – ucz się przeszłością, doświadczaj teraźniejszości, patrz w przyszłość
Cel projektu: Wzrost dostępności dla społeczeństwa do dziedzictwa kulturowego regionu świętokrzyskiego poprzez przywrócenie dawnej świetności Pałacu Popielów w Kurozwękach i jego udostępnienie.
Beneficjent: Zespół Pałacowy Sp. z o.o.

Opublikowano: 17.12.2023 r. 

O autorze /


Urodziła się w Nowej Dębie. Studiowała w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim; studia podyplomowe z zarządzania projektami na Akademii Górniczo-Hutniczej. Autorka od wielu lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego: przegląda archiwa, odczytuje dzienniki i zbiera informacje o dziełach malarza (projekt: Catalogue raisonné dzieł Józefa Czapskiego), nagrywa rozmowy z tymi, którzy znali autora "Na nieludzkiej ziemi". Powołała w 2017 roku Festiwal Józefa Czapskiego (jest jego dyrektorem) . Odbyły się już dwie edycje festiwalu (2017 i 2020 rok). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Literatura 2020, 155591/20). Kuratorka wystawy "Józef Czapski en France. Œuvres des collections privées", 2020. - projekt zrealizowany w ramach programu "Kulturalne pomosty", 2020. Kuratorka wystawy "Józef Czapski dzieła z kolekcji prywatnych, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, od 28.04.2022 - 6.06.2022. Kuratorka wystawy w nowej Galerii Józefa Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach "Józef Czapski. Dzieła z kolekcji Markiza Michaela Popiela de Boisgelin", 2023. Copyright 2016 - 2024 - Ela Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją