Kolejny rekord sprzedaży i znowu przy okazji festiwalu

– Cieszy mnie niezmiernie, że ceny obrazów Czapskiego idą w górę – dzieli się radością Ela Skoczek, dyrektor Festiwalu Józefa Czapskiego. Kiedy w w 2017 roku namówiłam kilkanaście instytucji państwowych oraz osoby prywatne, a przede wszystkim właścicieli galerii w Warszawie: Pana Krzysztofa Musiała (Galeria aTAK) i Pana Sławomira Góreckiego (Piękna Gallery), by zechcieli włączyć się w organizację I edycji festiwalu, nie myślałam, że pokazanie jesienią 2017 roku w kilkunastu miejscach w Polsce obrazów i rysunków Czapskiego, ale także zorganizowanie mini wydarzeń w Rosji oraz Francji przyczyni się również do tego, że obrazy malarza – który za swego życia walczył, by ktoś zechciał kupić obrazy, rysunki, by móc w ten sposób mieć dochody i spokojnie utrzymać siebie i siostrę Marię – dzisiaj osiągają cenę powyżej 100 tysięcy złotych…

8 grudnia 2020 roku padł rekord na aukcji Polswissart. Za 130 tysięcy złotych został sprzedany obraz, CAFE IN THE GALLERY, z 1968 roku (olej na płótnie, 114 x 78 cm).

Przypomnijmy, że po raz pierwszy można go było zobaczyć na wystawie „Malarskie kadry Czapskiego” w Piękna Gallery, w Warszawie, w czasie I edycji Festiwalu Józefa Czapskiego. Dzieło przyleciało wówczas specjalnie z Nowego Jorku.

– W czasie I edycji festiwalu padł rekord 80 tys. złotych za obraz „Czytająca” . Mnie osobiście się ten obraz czytającej kobiety nie podoba, ale rekord wówczas padł. To fakt. W czasie II edycji pada kolejny rekord. Oczywiście to nie tylko zasługa, Fundacji SUSEIA i wszystkich, którzy z entuzjazmem pomagają przy organizacji festiwalu. Trzeba przypomnieć, że inne instytucje też mają swój udział we wzroście cen obrazów.  Do końca lutego można obejrzeć dwie wystawy w Szwajcarii (organizatorzy to: Fundacja Jana Michalskiego i Galeria Plexus, czyli  Richard i Barbara Aeschlimann), wydana została biografia Czapskiego, napisana po angielsku przez Erica Karpelesa (przetłumaczona następnie na język polski i francuski), a w 2016 roku otworzono Pawilon Józefa Czapskiego w Krakowie. Trzeba też wspomnieć, że jest dostępna dla publiczności kolekcja rodzinna obrazów Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach. Te wszystkie zdarzenia przyczyniają się do popularyzacji twórczości malarza.

Ela Skoczek: W 2022 roku, latem zapraszam Państwa na III edycję Festiwalu. To będzie tym razem edycja polsko-francusko-niemiecka.  Czy wtedy też padnie rekord sprzedaży?  Zobaczymy… 

W tym miejscu chcę podziękować  tym,  którzy zaufali mi i Fundacji SUSEIA, i włączyli się w działania Festiwalu Józefa Czapskiego:

Instytucje biorące udział w Festiwalu Józefa Czapskiego  (I edycja) :

  • Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
  • Muzeum Narodowe w Warszawie,
  • Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku,
  • Muzeum Literatury w Warszawie reprezentowane przez Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli,
  • Muzeum Śląskie w Katowicach,
  • Muzeum Sopotu,
  • Muzeum Uniwersyteckie oraz Archiwum Emigracji w Toruniu
  • Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO
  • Muzeum Narodowe w Krakowie,
  • Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej z Warszawy,
  • Stowarzyszenie Instytut Literacki Kultura z Maisons – Laffitte,
  • Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego Pallotyni z Paryża
  • Stowarzyszenie Artystów i Literatów Croqius z Paryża

Osoby i instytucje prywatne wspierające Festiwal Józefa Czapskiego:

  • Krzysztof Musiał i Galeria aTAK (Warszawa),
  • Jacek Cybis (Warszawa)
  • Sławomir Górecki i Piękna Gallery (Warszawa),
  • Michał Popiel de Boisgelin i śp. Jacek Gruszkiewicz  (Pałac w Kurozwękach)
  • Mariola Sznapka i Księgarnia Kornel i Przyjaciele w Cieszynie.
  • Tatiana Kosinowa z Petersburga
  • Artur Majka z Paryża, opracowanie graficzne festiwalu
  • Paweł Mazur, Fotografia
  • Jan Walczewski, Fotografia

Instytucje biorące udział w II edycji Festiwalu Józefa Czapskiego:

      • Stowarzyszenie Artystów i Literatów Croqius z Paryża
      • Instytut Polski w Paryżu
      • Krzysztof Musiał i Galeria aTAK (Warszawa)
      • Stowarzyszenie Instytut Literacki Kultura z Maisons – Laffitte
      • PR INSPIRATION
      • MEYER MANAGEMENT
      • AB DESIGN SP z o.o
      • PARIS ART ( z Paryża)
      • Artur Majka – opracowanie graficzne
      • oraz osoby, które znały Józefa Czapskiego, z Francji: Maria Nowak (Paryż), prof. Murielle Gagnebin (Paryż), Katarzyna Skansberg (Paryż), Maciej Morawski (Paryż) oraz Hennryk Woźniakowski (z Polski, z Krakowa), a także ci, którzy są zafascynowani osobą i dziełem polskiego pisarza i malarza: Bernard Marchadier i Vincent Guillier z Francji oraz Janusz Nowak z Polski, z Krakowa i Michael Popiel de Boisgelin z Kurozwęk.
      • Dziękuję także wszystkim właścicielom obrazów, którzy udostępnili je do obejrzenia na Wirtualnej Wystawie. To ponad 60 dzieł:    https://czapskifestival.pl/

    DZIĘKUJĘ.

 

 

O autorze /


Urodziła się w Nowej Dębie. Studiowała w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim; studia podyplomowe z zarządzania projektami na Akademii Górniczo-Hutniczej. Autorka od wielu lat zajmuje się twórczością Józefa Czapskiego: przegląda archiwa, odczytuje dzienniki i zbiera informacje o dziełach malarza (projekt: Catalogue raisonné dzieł Józefa Czapskiego), nagrywa rozmowy z tymi, którzy znali autora "Na nieludzkiej ziemi". Powołała w 2017 roku Festiwal Józefa Czapskiego (jest jego dyrektorem) . Odbyły się już dwie edycje festiwalu (2017 i 2020 rok). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Literatura 2020, 155591/20). Kuratorka wystawy "Józef Czapski en France. Œuvres des collections privées", 2020. - projekt zrealizowany w ramach programu "Kulturalne pomosty", 2020. Kuratorka wystawy "Józef Czapski dzieła z kolekcji prywatnych, Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury, od 28.04.2022 - 6.06.2022. Kuratorka wystawy w nowej Galerii Józefa Czapskiego w Pałacu w Kurozwękach "Józef Czapski. Dzieła z kolekcji Markiza Michaela Popiela de Boisgelin", 2023. Copyright 2016 - 2024 - Ela Skoczek / Materiały umieszczone na stronie są chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie tylko za zgodą autora.

Artykuły powiązane

O pisaniu biografii

"(...) starałam się docierać do istoty rzeczy każdego zagadnienia w przekonaniu, że zbliżanie się do prawdy i jawność są wymowniejsze i moralniejsze od przemilczeń, legend i niedomówień.


Ludźmi jesteśmy i tylko ludźmi ułomnymi choćby nas inni brali za aniołów - pisał Mickiewicz do przyjaciół – cytując Naśladowanie.

Maria Czapska, Szkice Mickiewiczowskie, Wstęp

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu z redakcją